ABD Başkan Yardımcısı JD Vance, İran'ın uluslararası toplumun temel taleplerinden biri olan nükleer denetçilerin ülkeye yeniden kabul edilmesini onayladığını duyurdu. Yapılan açıklamalara göre, Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) ile görüşmelerin "en erken bugün" başlaması bekleniyor.
Savaşın sona ermesi ve nihai bir anlaşmaya varılması amacıyla ABD ile İran arasında gerçekleştirilen ilk tur görüşmelerin ardından önemli bir ilerleme kaydedildiği belirtildi. Görüşmeler kapsamında Hürmüz Boğazı'nın yeniden açılması ve bölgesel ateşkesin sağlanması için gerekli teknik detaylar üzerinde duruldu. Geçtiğimiz hafta imzalanan mutabakat zaptı, tüm cephelerdeki çatışmaların durdurulmasını ve boğazın güvenli geçişini taahhüt ediyor.
İsviçre'de düzenlenen toplantıda konuşan Vance, nükleer konunun Amerikan halkı için büyük bir dönüm noktası olduğunu ifade etti. İran'ın nükleer silah programını kalıcı olarak sona erdirmek adına bu adımın kritik bir başlangıç olduğunu vurguladı. Donald Trump ve İranlı mevkidaşı Masoud Pezeshkian tarafından imzalanan 14 maddelik mutabakat zaptında, zenginleştirilmiş nükleer madde stoklarının denetlenmesine yönelik IAEA atıfları yer alıyor.
Arabuluculuk görevini üstlenen Katar ve Pakistan tarafından yapılan ortak açıklamada, tarafların 60 gün içerisinde nihai bir anlaşmaya ulaşmak için bir yol haritası üzerinde uzlaştığı kaydedildi. Ayrıca, Lübnan'daki askeri operasyonları sonlandırmak amacıyla ABD, İran ve Lübnan arasında bir "çatışmayı önleme hücresi" kurulması konusunda mutabık kalındı. İran Dışişleri Bakanı Seyed Abbas Araghchi ise Lübnan'daki sürecin ilk gerçek sınav olacağını belirtti.